Reviews van restaurants op internet

Van bijna alle restaurants zijn op internet beoordelingen te vinden over zaken zoals de kwaliteit van het eten en drinken, service, ambiance en prijs. Iedereen heeft wel een mening als ze ergens gegeten hebben en willen dit ook op internet publiceren om anderen te helpen bij hun keuze of om klachten en frustraties te uiten. Niet alle websites gaan even eerlijk om met de meningen. Er zijn financiële belangen: het in de hemel prijzen van een restaurant of zwart maken van een concurrent kan veel betekenen.

Vandaag las ik keiharde kritiek op een hele bekende restaurant review website: Yelp. Eén van 's werelds grootste website op dit gebied schijnt alleen negatieve reacties te tonen. Restaurants krijgen op deze manier een slechte reputatie met alle gevolgen van dien.

Yelp zelf zegt een geheime algoritme te gebruiken om “relevante” beoordelingen te selecteren. Echter levert dit vaak op dat alle goede beoordelingen worden gefilterd.

Tevens wordt het verhaal nog ellendiger omdat Yelp aangeeft te kunnen “helpen” als restaurants betaalde advertenties plaatsen. Tegen dit soort praktijken schijnen al rechtszaken te lopen, maar Yelp blijft de werkwijze hanteren.

Hoe om te gaan met restaurant reviews?

De restaurateurs stellen de volgende oplossingen voor:

1. Beoordelingen niet filteren. Wees democratisch en publiceer zowel positieve en negatieve reviews.
2. Maak het mogelijk dat restaurants zich kunnen uitschrijven van de website zodat ze niet getoond worden.
3. Geef restaurants de kans om commentaar te leveren op hun pagina zodat ze zich kunnen verdedigen.
4. Post de gefilterde reviews waar ze gemakkelijk te vinden en te herzien zijn.

Dit zijn natuurlijk geen leuke ontwikkelingen voor restaurateurs. Daarom probeert Turksuiteten.nl zo transparant mogelijk om te gaan met beoordelingen.

Foto credit: Misserion

Reactie toevoegen